Bli kjent med de
fremtidige kundene dine
med Google Analytics
 

Hvem besøker nettstedet ditt? Hvor bor de? Hvorfor havnet de akkurat på nettstedet ditt? Hvilke søkeord brukte de for å finne deg? Har de vært innom Google, Kvasir, Gule Sider eller en annen søkemotor eller annen nettside for å finne deg?

Hvis ikke du er helt sikker på dette, bør du skaffe deg analyseverktøyet Google Analytics.

Google Analytics er etter manges mening verdens beste analyseverktøy for internettrafikk. Det er gratis å skaffe seg og gratis å bruke.

Du finner Google Analytics her: http://analytics.google.com.

 

Trafikk og konvertering

Trafikk og konvertering er to ord som går igjen når man snakker om internettmarkedsføring.

"Trafikk" er de som besøker nettstedet ditt.

I internettmarkedsføringssammenheng er vi opptatt av kvalitetstrafikk. Det er ikke om å gjøre å få inn så mange som mulig på nettstedet ditt. Vi er bare opptatt av å finne målgruppen ved hjelp av bestemte søkeord, slik at disse kommer på besøk til nettstedet ditt.

"Konvertering" er hver gang noen gjør det man ønsker at de skal gjøre. For eksempel bestille en vare eller fylle ut et spørreskjema.

Konverteringsrate er et annet populært uttrykk som uttrykker konverteringen vår i prosent. Hvis vi har hatt besøk av ti ulike brukere på nettstedet vårt en dag og to har bestilt en vare, ligger konverteringsraten på 20%.

Google Analytics måler både trafikk og konvertering. I tillegg til mye annet som hjelper deg til å få et bevisst fohold til hva som egentlig skjer på nettstedet ditt.

Hvordan fungerer dette?

  1. Registrering: Du registrerer deg som Google Analytics-bruker ved å gå inn på http://analytics.google.com. Dersom du har et brukernavn og passord som du har brukt i AdWords, AdSense, Gmail eller et annet Google-program, kan du bruke det.
     

  2. Plassere en sporingskode på nettstedet ditt: Du kopierer seks linjer med kode til nettstedet ditt.
     

  3. Kjør statistikk: Nå lagres informasjon om alle som besøker nettstedet ditt. Se på statistikken så ofte du ønsker.
     

   
Copyright © 2007 internettmarkedsforing.no